3. 4. 2019

Dva týdny do začátku. Letos v novém kostele, naprosté tmě a světové premiéře

TISKOVÁ ZPRÁVA                                                                                                Brno, 2. dubna 2019

Velikonoční tématika v hudbě od 7. století po současnost. Od Byzance po moravský venkov. Gregoriánský chorál, zhudebněná Kniha nářků z 10. století, renesanční Řím, pravoslavný repertoár, obřady moravského venkova v 18. století, varhanní sklady i současná tvorba. „Během Svatého a Velikonočního týdne se v Brně potkají všechny končiny země a jejich liturgie. Téma 28. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby totiž zní Ceremonie / Je dobré slavit Pána,“ vysvětlil dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

Pestrost liturgií se promítla také do volby kostelů, kde se koncerty uskuteční. „Letos poprvé pozveme posluchače do kostela v Josefské ulici, který užívá řeckokatolická církev. Zazní tam Byzantské pašije, které představí pravoslavný repertoár Svatého týdne. A den nato Emmertova symfonie pro sólové housle Ajhl´a človek. Zajímavostí obou koncertů je to, že se odehrají ve tmě. Soubor Philokallia Ensemble bude zpívat při svíčkách, houslista Milan Pal´a si přinese partituru v tabletu a kostel zůstane zcela zhasnutý ,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Milan Pal´a je jedním ze tří umělců, kteří se na festivalu představí v sólových programech. „Emmertova symfonie je mimořádná, dá se říci, že naplňuje definici psychedelického díla a tak je i zamýšlena: aby pohnula lidskou myslí alespoň na chvíli směrem ke spáse duše. Navíc byla zkomponována přímo pro Palu,“ uvedl skladatel Vojtěch Dlask. O další sólové večery se postarají dva varhaníci. Nejprve Hans-Ola Ericsson při temných hodinkách a programu, který kombinuje Bachova závažná díla s kompozicemi jeho současníků a aktuální severskou varhanní tvorbu. „Ericsson je jedním z výjimečných zjevů na mezinárodním hudebním poli, žádný jiný varhaník neuvedl v posledních desetiletích tolik světových premiér jako on,“ zdůraznil Maňas. Druhý varhanní koncert se koná v bazilice na Starém Brně a rozezní se při něm oba nástroje, jimiž bazilika disponuje. Posluchači se mohou těšit na ucelenou plejádu francouzských varhaníků/skladatelů od baroka po současnost to, jejich skladby přednese brněnský rodák mezinárodního věhlasu Michael Bártek.

Na úvod festivalu zazní gregoriánský chorál v podání věhlasné Scholy Gregoriany Pragensis a po něm světová premiéra sklady Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu. Její název So Shall He Descend odkazuje ke třem sestupům. „Tím prvním je sestoupení Ducha na Jeho národ, druhým Ježíšův sestup z Olivetské hory do Svatého města , který se slaví právě na Květnou neděli, kdy skladba zazní. A třetím, že jsme potomky (descendants) národa, který nadšeně vítal Spasitele a krátce nato žádal Jeho smrt,“ komentuje svoji kompozici Tulev. Většina zhudebněných textů pochází z básně Chalíla Džíbrána. Kromě toho, že dílo vzniklo přímo pro daný čas, je také určeno pro katedrálu na Petrově, kterou loni na podzim skladatel mnohokrát navštívil, aby se seznámil s její akustikou.

Premiéra zazní za přítomnosti autora v podání Filharmonie Brno a sboru Ars Brunensis. Řídit ji bude šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Dva dny nato slaví životní jubileum, proto mu chystáme malé překvapení, které bude, věřím, milé i pro přítomné posluchače,“ podotkla Kučerová. Festival tradičně nabídne šest koncertů a trojí temné hodinky. „Prodej jsme spustili v polovině února a podle našeho předpokladu je největší zájem o zahajovací a závěrečný koncert. Třetím nejprodávanějším koncertem jsou Byzantské pašije,“ uvedla managerka festivalu Lucie Šnajdrová.

Vstupenky na šest koncertů jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji, v Domě pánů z Lipé a online na webu filharmonie. Vstupné začíná na 220 Kč, snížené na 165 Kč, při koupi vstupenek na více koncertů mohou posluchači využít festivalovou slevu. Vstupenky na tenebrae se neprodávají, návštěvníci mohou přispět na jednotlivé koncerty přímo na místě.