Velikonoční festival duchovní hudby: 27. ročník s tématem Zahrada, vinice představí špičkové evropské soubory, světové premiéry a mnohá „poprvé“
Brno, 14. března 2018
Zahrada jako ohrazené místo, útočiště v úzkostech. Getsemanská zahrada, kam se Kristus chodíval modlit, se nacházela na úbočí Olivové hory. Možná proto se v moravské lidové tradici stává vyvoleným dřevem kříže právě olivovník, vzácný a exotický, který by zdejší mrazy nepřežil. Olivový olej je vedle včelího vosku tou nejcennější obětinou, jím se sytilo věčné světlo v lampách svatyní, ale také olejem určeným k pomazání (slovo Kristus/Mesiáš znamená Pomazaný). Olivovou ratolest přinesla holubice zpět k Noemově arše poté, co opadly vody potopy. Oliva jako symbol vykoupení.
Letošní 27. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby je inspirován emblémem zahrady i jejími poklady. „Symbolika rostlin je s křesťanskou tradicí svázána podobně úzce jako jejich praktické využití, naše porozumění těmto významům i spojitosti různých květin s jednotlivými částmi liturgického roku se však postupně vytrácejí. Velikonoční festival chce tyto různé významy připomenout,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas.
Festival proto začíná příznačně, na Olivetské hoře s Beethovenovým oratoriem, v Getsemanské zahradě setrvává v bdění (Vigilie Wolfganga Rihma) a k lidové tradici odkazuje vyjitím za hradby města do secesního chrámu Neposkvrněného Početí Panny Marie na Křenové, kde zaznějí Janovy pašije na nápěvy moravských lidových písní. „K tomuto koncertu se váží dvě „poprvé“. Festival se totiž poprvé spojí s folklorní hudbou a poprvé se koná v secesním kostele na Křenové ulici. Je krásný a svojí květinovou výmalbou přímo stvořený pro naše letošní téma,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Dramaturg festivalu upozornil na další mimořádné koncerty. „Vlastně každý je něčím mimořádný. Například Vigilia od Wolfganga Rihma slibují intenzivní hodinový zážitek vrcholící silnou katarzí. Navíc v podání dvou špičkových německých souborů Singer Pur a Ensemble Musikfabrik. Další koncert s názvem Resurrexit Sicut Dixit nabídne festivalovou premiéru přebudovaných varhan v kostele sv. Tomáše. Posluchačům se představí špičkový rakouský varhaník Konstantin Reyemaier a v brněnské premiéře uvede rozsáhlou sonátu Edwarda Elgara,“ upozornil Maňas. O dva dny později do Brna poprvé přijede slavný soubor na starou hudbu Mala Punica Ensemble s programem sestaveným na míru festivalu.
Dvě „poprvé“ v sobě skrývá i závěrečný koncert. Orchestr se totiž v Brně poprvé představí pod taktovkou nastupujícího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. „Na úvod večera zazní Te Deum Arvo Pärta, svým způsobem dosud nepřekonaná skladba, kterou shodou okolností premiéroval Maestro Davies v roce 1985. Poté zazní skladba Davida Matthewse The New Fire, která vznikla na objednávku festivalu a symbolizuje vnášení světla do chrámu. A večer uzavře Janáčkova Glagolská mše,“ upozornila Kučerová. Ne náhodou se koncert koná v Bazilice na Starém Brně. „Péče o zahradu starobrněnského kláštera otevřela bránu k porozuměním zákonům dědičnosti Johannu Mendelovi. A nechybí ani hudební spojení: Leoš Janáček zde roku 1884 dirigoval zádušní mši za opata Mendela,“ upozornil Maňas.
Velikonoční festival duchovní hudby se tak i letos řadí ke klíčovým hudebním akcím ve městě. „Má naprosto zásadní postavení v kulturním velikonočním dění. A jsem velmi rád, že se stále daří udržet vysokou uměleckou úroveň akce. Každý rok k nám přijedou špičkoví zahraniční umělci a propracovaná dramaturgie láká návštěvníky z celé republiky,“ uvedl náměstek brněnského primátora Matěj Hollan.
Kromě šesti koncertů nabídne letošní ročník také oblíbené tenebrae, temné hodinky, tedy koncerty při svíčkách. Letos je tématem pašijových večerů pestrá hudba 17. století. Vstupné na jednotlivé koncerty je (kromě zahajovacího a závěrečného) 220 Kč, snížené 150 Kč. K dispozici jsou i zvýhodněné vstupenky se slevou 20 % (na 3 – 4 koncerty) a 30 % (na 5 – 6 koncertů). A ještě jedno poprvé: festival má nové webové stránky na adrese www.velikonocni-festival.cz